Després d'un any de l'aprovació del contracte i de mesos de la finalització del projecte seguim sense saber res de com ha acabat.

El 'Contracte Mataró' s'iniciava amb una foto de tots els agents socials que li van donar suport a través del Consell Econòmic i Social de Mataró (Tots els grups municipals excepte la CUP, els sindicats UGT i CCOO, la patronal PIMEC i la Federació d'Associacions i Gremis Empresarials del Maresme) davant dels mitjans de comunicació comarcals. La iniciativa, suposadament, anava dirigida a pal·liar els efectes devastadors de la crisi pel que fa a l'atur especialment a les persones de la franja d'edat a partir de 45 anys.

Una vegada finalitzada la durada del projecte, ens trobem que no s'ha fet cap comunicat ni valoració del contracte per part del regidor Miquel Rey, màxim responsable polític, ni de cap dels altres membres participants del Consell Econòmic i Social que van proposar aquest contracte. Segurament voldran amagar el seu 'èxit' perquè el nombre de persones contractades seran poquíssimes, si n'hi ha alguna, i la mateixa Generalitat ha qüestionat la legalitat del contracte.

Des del primer moment, l'Assemblea Territorial de la COS Maresme vam denunciar l'estafa que suposava aquest contracte i vam demanar-ne la retirada. Teníem la sospita que, a part de ser una rebaixa social, era una propaganda del Consell per fer veure que estaven fent alguna cosa.

Davant de la denúncia pública, una de les patronals presents al Consell, la Federació d'Associacions i Gremis Empresarials del Maresme, va demanar un dictamen a la Generalitat. Les conclusions del document són rotundes i reafirma el que va denunciar la COS:

"Aquesta norma legal (l'Estatut dels Treballadors) no autoritza la creació de nous models de contractes d'obra i servei per al col·lectiu de treballadors amb especials dificultats de contractació, ni per situacions diferents a les previstes, és a dir, per una obra o servei determinats, amb autonomia i substantivitat pròpia dins de l'activitat de l'empresa, i no per combatre l'altre índex d'atur de llarga durada. A més, sols es permet que convenis col·lectius sectorials estatals i d'àmbit inferior, inclosos els convenis d'empresa, identifiquin les feines o tasques amb substantivitat pròpia d'uns de l'activitat normal de l'empresa que es poden cobrir amb contractes d'aquesta naturalesa (…)".

La posició a favor del contracte Mataró de sindicats com UGT i CCOO és especialment greu perquè suposa l'acceptació de condicions de treball per sota el qual diu la llei i confirma la seva submissió a les polítiques de retallades de drets laborals que defensa el govern conservador local i la patronal. Malgrat que Comissions, posteriorment, va retirar el suport el contracte.

Amb aquest contracte ens han fet perdre un any i demostra que els poders d'aquesta ciutat no tenen ni idea de com treure de l'atur els milers de persones que es troben en aquesta situació. En comptes de proposar polítiques d'ocupació actives apliquen una política que només serveix per empitjorar les condicions i el patiment de la classe treballadora. No només no saben treure'ns de la crisi sinó que aquestes patronals, sindicats i partits són els principals culpables de l'actual situació i de la destrucció del teixit productiu i agrícola de la nostra comarca. Davant d'aquest deteriorament de les condicions laborals i la destrucció de llocs de treball, l'única solució que hi ha és que els treballadors i treballadores prenguin les regnes de la producció.

Més informació:

Amb el Contracte Mataró arriben les rebaixes socials https://sindicatcos.cat/index.php/territorials/maresme/item/2003-amb-el-contracte-matar%C3%B3-arriben-les-rebaixes-socials

El Contracte Mataró ha demostrat ser una estafa https://sindicatcos.cat/index.php/territorials/maresme/item/2085-el-contracte-mataro-ha-demostrat-ser-una-estafa

Assemblea Territorial de la COS al Maresme
Carrer de l'Hospital, 1 | Mataró
maresme@sindicatcos.cat
facebook.com/cos.maresme
@cosMaresme