Nou conveni col·lectiu de la taronja al País Valencià, nova traïció de la UGT

photo maxi-taron-conv_zpscc7ff1a5.png

A finals de novembre passat se signava, per part de la UGT i la patronal, el preacord pel nou conveni col·lectiu pels collidors de cítrics del País Valencià.

Preacord que no fa res més, de nou, que legalitzar la lamentable situació de les treballadores i treballadors del camp, acceptant de facto la precarietat galopant, l’acció absolutament abusiva i esclavista de les ETT, el pagament en negre, els destalls o el no pagament de plusos legalment reconeguts.

En concret, aquest preacord aprovat per la UGT:

· No garanteix el salari per a qui vaja a preu fet i no puga complir amb els quilos “acordats” per collir (destalls).

· No incorpora la ultraactivitat de l'acord mentre s'estiga negociant un de nou (en contra d’allò que acaba de sentenciar el mateix Tribunal Suprem espanyol);

· No obliga les empreses del sector a garantir un volum determinat de contractació directa, afavorint per contra a les ETT, com venia passant fins ara i cada vegada més. S’arriben així a casos d’autèntic esclavisme, amb persones treballadores sense papers, ni molt menys contracte, cobrant 12€, i menys i tot, per jornades de més de 10 hores de treball sense comptar desplaçaments de fins a 5 hores de cotxe anant i tornant… i on el mateix conveni esdevé un paper mullat sempre incomplet.

Així, i independentment de les condicions laborals, de salut, d’experiència, de proximitat, de problemes familiars… amb aquest nou acord la UGT no fa més que servir en una cistella els caps dels collidors valencians a la patronal.

I a més, ho fan amb l’excusa dels “preus”, de la situació dels “pobres llauradors”, o dels “elevats salaris” dels collidors, “plorant” contínuament sobre aquesta qüestió i no plantejant-se, de cap de les maneres, el fet d’atacar els responsables, les grans empreses i cadenes de distribució… No, ataquen i exploten, cada vegada amb major brutalitat, als collidors, abaratint encara més els seus miserables jornals i les seues lamentables condicions de treball.

Si tot això no fos suficient, gràcies a la UGT, s’ha aprovat:

· Una rebaixa salarial del 30%.

· Una congelació salarial pel 2015 i el 2016, i “pujades” del 0.5%!!, per a les campanyes 2016-2017, i 2017-2018.

· Que els patrons puguen descomptar, de forma arbitrària i sempre segons “el seu criteri”, tot allò que consideren que no ha estat ben collit.

Davant de tota aquesta desvergonya, des de la COS proposem:

1. Començar a organitzar les colles de collidors, per tal de recollir proves de tots els incompliments continus que pateixen.

2. Començar a organitzar seccions sindicals i assemblees de collidors per tal de coordinar-se i poder encarar denúncies, etc. (sempre amb el suport de la COS i de totes les organitzacions que lluiten i defensen la nostra terra, els nostres llocs de treball i els nostres drets).

3. Començar a plantejar reivindicacions pròpies clares, com la fi dels destalls, un jornal per hora treballada, el pagament obligatori dels desplaçaments, colles amb contractes indefinits…

4. Començar a denunciar davant la Inspecció de Treball, etc., les irregularitats comeses per diferents empreses i ETT.

5. Començar a plantejar seriosament un boicot a les grans empreses de distribució, per tal d’exigir un preu digne per als cítrics valencians.

6. Organitzar espais cooperatius on poder distribuir els nostres cítrics amb unes condicions dignes… Que dignifiquen la feina al camp i que afavorisquen el comerç local, de proximitat i solidari.

7. Començar a plantejar una autèntica vaga general al camp valencià per assolir totes aquestes reivindicacions.

València, gener de 2014

COS (Coordinadora Obrera Sindical)
Sindicat per l’alliberament de gènere, de classe i nacional dels Països Catalans