L’exemple de dignitat i desobediència del sindicalisme combatiu andalús visita el Maresme

El diumenge 15 de desembre al saló de pedra de l'ajuntament d'Argentona, organitzat per la CUP d'Argentona i amb la col·laboració de l'Assemblea comarcal de la COS del Maresme, vam rebre la visita de María García Bueno, responsable de relacions internacionals del Sindicato de Trabajadores/as de Andalucía.

En una primera intervenció, el company Guillem Saleta, en nom de la COS Maresme, va situar històricament el model alternatiu de lluita sindical que representen COS i SAT, basat en l'assemblearisme i l'autogestió, deslligat del sindicalisme subvencionat i pactista. També va fer una presentació de les accions dutes a terme per la COS al Maresme, com la denúncia del contracte Mataró o la participació en espais unitaris alternatius en les vagues generals i per organitzar el 1r de maig.

Al seu torn, María García Bueno va explicar la trajectòria del SAT des de la seva constitució al 2007, però remarcant que representa una continuïtat de les lluites sobretot del SOC (Sindicato de Obreros del Campo). Va anar desgranant tot el seguit d'accions directes en forma d'ocupacions, ja sigui de finques com Somonte i Las Turquillas per generar treball i riquesa per les treballadores; com també ocupacions de sucursals de bancs o immobiliàries, fins a arribar a ocupar els estudis de la televisió andalusa, Canal Sur.

També va explicar l'experiència de l'organització de la marxa per la dignitat que va recórrer tota Andalusia i va acabar entrant a Sevilla amb més de 20.000 persones Bueno va explicar com l'acció directa desobedient, amb la solidaritat i el suport mutu, són les eines de la classe treballadora per garantir els seus drets. Així va recordar les expropiacions de menjar a Mercadona i de material escolar a Carrefour com accions de denúncia i generació de consciència.

La xerrada va acabar amb un animat torn de preguntes on es va posar de manifest la necessitat d'aplegar els moviments socials i el sindicalisme combatiu en la construcció d'una alternativa al model econòmic i polític capitalista actual.