Internacionalisme, unitat i lluita de classe al Barcelonès

jornades-bcn-01
Crònica dels actes que s’organitzaren a l’entorn de les primeres jornades per la lluita i la unitat de classe.

Durant el mes d’abril la territorial de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) al Barcelonès va realitzar unes jornades prèvies a la Diada del 1r de maig. Unes jornades que van acabar amb una manifestació que va recórrer diversos carrers del centre de Barcelona el matí del 1r de Maig, i sumant-se, amb la resta de l’Esquerra Independentista a la manifestació alternativa i anticapitalista unitària a la tarda.

Solidaritat internacionalista

Les jornades van començar amb dos actes de caire internacionalista en els que van participar un membre del sindicat Langile Abertzaleen Batzordeak (LAB) del País Basc i un membre del Sindicato Andaluz de Trabajadores (SAT) d’Andalusia. El primer acte es va realitzar el 19 d’abril al Parc de l’Espanya Industrial, al barri de Sants. Hi van assistir entorn una trentena de persones i, a banda, dels companys esmentats, va intervenir Josep Garganté, de la secció sindical de la COS a autobusos de TMB, explicant el procés de lluita que estan duent a terme els treballadors de TMB (fent èmfasi en les tres victòries aconseguides davant l’empresa). La jornada va acabar amb un sopar i festa al CSA Can Vies. El següent acte es va realitzar el dia 20 d’abril, a l’ACP Aramateix, de Santa Coloma de Gramenet.

En ambdues jornades el company David Garcia “Farru”, de LAB, va parlar sobre el conflicte laboral que estan tenint a la seva empresa (CELSA Atlàntic, amb delegació també a Catalunya) així com de la lluita que porta a terme el sindicat LAB en favor de l’alliberament nacional i social del País Basc. També el company Jesús M. Castillo, del SAT (delegat del sindicat a la Universitat de Sevilla), ens va parlar de la situació en que es troba la classe obrera a Andalusia en termes generals, posant èmfasi en el fet que Andalusia és un dels llocs de l’Estat espanyol on existeix més atur i misèria; ens va explicar les lluites que està portant a terme el SAT a Andalusia amb l’ocupació de terres que pertanyen a terratinents, bancs i també en supermercats; i la repressió del govern cap al sindicat i les seves lluites especialment cap als dirigents del sindicat que participen a les protestes.

Per la unitat d’acció

El 24 d’abril, a l’Ateneu La Flor de Maig, al barri del Poblenou, una quinzena de persones van participar de la taula rodona que va comptar amb la presència de Raquel López (CNT al RACC), de Josep Bel (CoBas a Telefònica) i d’Albert Boada (COS d’Emergències-Bombers).

La companya de la CNT-AIT del RACC ens va parlar sobre el conflicte que van guanyar fa poc a la seva empresa, aconseguint que l’empresa acceptés les tres reclamacions que feia el sindicat. Va explicar també, com van haver d’arrossegar al comitè d’empresa (format per CCOO, CGT i I-CSC) perquè s’unissin a la lluita que plantejava la CNT-AIT. Finalment, després que l’empresa acceptés les reclamacions dels treballadors, el comitè d’empresa va decidir no acceptar una de les reclamacions que havien guanyat, cosa que va portar a la CNT-AIT a continuar la lluita.

El company de COBAS de Telefònica ens va parlar sobre la vaga de fam que van portar a terme diversos companys de Telefònica davant dels acomiadaments de centenars de treballadores que volia frer l’empresa, els sous que cobren els directius de l’empresa, etc., així com la diversitat d’accions realitzades i el trasllat a un àmbit més social del conflicte laboral.

En acabat, el company de la COS a Bombers va exposar el pla de treball del sindicat a l’empresa a través de l’impuls d’assemblees de treballadores en el poc temps d’implantació a l’empresa, així com la proposta d’accions legals i de mobilització. L’acte va cloure amb un debat entre les assistents, on destacà també la presència de treballadores del Lleure educatiu i sociocultural, amb una crida a seguir fent aquestes trobades per crear sinergies i avançar en estratègies d’unitat d’acció així com per conèixer els diferents conflictes i com actuar davant d’aquests.

Per l’educació pública als Països Catalans

L’acte organitzat per la COS unes setmanes abans, i programat pel 25 d’abril, va coincidir amb una mobilització que s’havia preparat dies abans de l’acte, per ocupar diverses facultats i escoles en defensa de l’educació publica. Aquest fet va fer que l’acte de la COS quedés sol·lapat i només assistissin unes poques persones a l’acte. Tot i això, es va decidir fer una taula rodona entre els diversos companys i companyes que van assistir a l’acte i venien de diversos sectors (COS UB, COS educació, COS Universitat de València, SEPC, Assemblea del Raval, i també altres companyes d’altres sindicats que havien assistit a l’acte) que va servir per intercanviar experiències, analitzar els diversos contextos de les lluites i conèixer la realitat de les treballadores i estudiants dels diversos sectors educatius i, especialment, la realitat del País Valencià.

Un cop acabada la taula rodona, uns quants companys es van dirigir a la UB Central a donar suport per l’ocupació del rectorat.

jornades-bcn-02

1r de maig: Nosaltres produïm, nosaltres decidim

Sota el lema triat pel conjunt de l’Esquerra Independentista arreu dels Països Catalans, “Nosaltres produïm, nosaltres decidim”, al voltant de 500 persones van assistir a la manifestació del matí del 1r de maig, organitzada per la COS i amb el suport de l’Esquerra Independentista del Barcelonès. La manifestació, on es van cridar lemes constantment a favor de les lluites de la classe obrera i contra el capitalisme i els sindicats grocs, es va aturar en diversos punts del recorregut, on diverses companyes de les diferents seccions sindicals (i una que va comptar amb el SEPC) van fer accions de denúncia i van cridar a continuar les lluites en favor de l’educació publica, la lluita de les companyes del lleure…

jornades-bcn-04

La manifestació va recórrer el centre de Barcelona i va acabar a la Rambla del Raval davant de la placa d’homenatge a Salvador Seguí. Allà, primer es va llegir un comunicat de suport als treballadors de Bangla Desh i un comunicat de la sectorial del Lleure. Tot just després es va llegir el comunicat d’homenatge a Salvador Seguí i Francesc Layret i després el comunicat nacional de l’Esquerra Independentista, tot fent un esment i donant suport a les companyes que estaven, en aquell moment, ocupant el rectorat a la UAB.

jornades-bcn-03

Manifestació unitària de la tarda

Milers de persones van assistir a la manifestació unitària de la tarda, que va sortir de la Plaça dels Països Catalans (Sants) i havia de finalitzar davant de la seu de CiU sota el lema “Ni UE, ni capitalisme: poder popular“. En aquesta mobilització van participar diferents sindicats de classe i organitzacions polítiques anticapitalistes. Abans de començar la manifestació, ja es podia veure un desplegament molt gran de dispositius policials, que ja van incitar i provocar les manifestants des d’abans de què comencés la manifestació. Durant la manifestació, es van cridar lemes i consignes, i es van denunciar alguns dels culpables de la crisi, passant per diferents punts com la seu del PP o alguns bancs on es van fer accions de denúncia.

La policia va tallar el pas als manifestants que es volien dirigir cap a Jardinets de Gràcia on havia d’acabar la manifestació, dividint la manifestació just davant del bloc de l’Esquerra Independentista i en altres parts de la manifestació. Un cop dissolt el dispositiu es va desconvocar la manifestació. Diverses càrregues policials pels carrers de l’Eixample i Gràcia van acabar amb alguns companys detinguts, com un company de l’organització Arran.

jornades-bcn-05

jornades-bcn-06