Els convenis col·lectius segueixen vigents tot i que ja s’haja superat l’any d’ultraactivitat previst a l’estatut de les treballadores

Així ho estableix una sentència de la Sala del Social de l'Audiència Nacional de l'estat espanyol.

La Sala del Social de l'Audiència Nacional de l'estat espanyol ha declarat que aquells convenis que incorporen una clàusula, per la qual les parts signants es comprometen a respectar el contingut normatiu dels convenis fins que se'n signe un de nou, es mantenen intactes tot i que ja s'haja superat l'any d'ultraactivitat previst a l'estatut de les treballadores, després de la darrera reforma laboral impulsada pel govern espanyol amb el suport de CiU.

És a dir, si un conveni col·lectiu estableix que seguirà vigent fins que se signe un de nou no caduca. No obstant això, l'Audiència Nacional estableix que aquesta apreciació no és general, és a dir, no s'aplica a tots els convenis col·lectius, sinó que només s'aplica a aquells convenis que ho tenen previst expressament en el seu redactat. La gran majoria de convenis col·lectius presenten aquesta clàusula que garanteix la seua permanència fins a la signatura d'un nou conveni que, perquè no, pot millorar l'anterior si la mobilització de classe és forta.

Un dels principals temors que sobrevolava sobre la negociació col·lectiva ha quedat finalment dissipat en la línia que apuntàvem moltes de nosaltres. Fins ara patronals i sindicats pactistes feien córrer el rumor que després de la reforma de l'ultraactivitat dels convenis col·lectius, aprovada per la reforma laboral de juliol de 2012, un conveni col·lectiu caducava sí o sí un cop passat un any des de la finalització de la seua vigència.

Amb aquesta excusa van intentar forçar a la classe treballadora a signar convenis col·lectius a la baixa com a garantia de tenir alguna cosa a la qual agafar-se i no haver de dependre, en exclusiva, de l'estatut de les treballadores. No obstant això, ha sigut la negativa i la mobilització de la classe treballadora la que, en la majoria de casos, ho ha impedit. D'aquesta manera, des de la COS (Coordinadora Obrera Sindical) encoratgem a la classe treballadora dels Països Catalans a no deixar-se manipular per aquells que volen fer de les condicions de treball una eina flexible per a seguir maximitzant els seus beneficis. Si les condicions de treball han de canviar que siga cap a una direcció que permeta l'emancipació social de la classe treballadora.

Coodinadora Obrera Sindical