Comunicat de la sectorial de telemàrqueting de la COS valorant el preacord entre la patronal i els sindicats CCOO i UGT per a la subscripció d'un nou conveni col·lectiu.
La sectorial de telemàrqueting de la COS valorem molt negativament el preacord entre la patronal i els sindicats CCOO i UGT per a la subscripció d'un nou conveni col·lectiu.
La norma principal que regeix els drets dels treballadors a l'estat espanyol és l'Estatut dels Treballadors. En aquest text es recullen les normes bàsiques que regulen les relacions individuals de treball i els drets laborals bàsics d'obligat compliment.
No obstant això, existeix la possibilitat que les relacions laborals que mantenen empresaris i treballadors estiguin regulades per convenis col·lectius. El conveni es pacta per acord entre els representants dels treballadors (sindicats) i els empresaris (patronal). és un text que serveix per fixar les condicions de treball i obliga a tots els empresaris i treballadors a complir-ne les condicions. En els convenis col·lectius es regulen temes variats com el calendari laboral, la jornada de treball, les vacances, els permisos, les excedències, les conductes sancionables i les sancions, els grups professionals, els sous, les formes de contractació, els períodes de prova…
Tot va comentar amb la denúncia que es va fer sobre l'anterior conveni, ja que caducava el 31 de desembre del 2014. La primera reunió entre sindicats i patronal va tenir lloc el 27/11/2014. La taula negociadora està constituïda per la patronal i per 15 delegats sindicals: 6 de CCOO, 4 d'UGT, 2 de CGT, 1 de CIG, 1 de LAB i 1 d'ELA.
Arrencava amb força la negociació del conveni col·lectiu del 'contact center'. Després de 20 mesos i desenes de reunions entre patronal i sindicats es feia evident la situació de bloqueig que tenia el nou conveni, va ser aquesta situació la que ens va fer replantejar moltes coses i ens va dur a fer les vagues. Unes vagues que havien de servir per pressionar la patronal i donar força als sindicats que formen part de la taula negociadora.
Ara, 2 anys després de començar les negociacions (4 anys amb el conveni caducat), els sindicats CCOO i UGT, agafats de la mà, es desmarquen de tot el que deien uns mesos abans i ens traeixen. Si fem números, és evident que a la taula de negociació tenen la paella pel mànec. La patronal se sent còmode quan els sindicats majoritaris del sector (CCOO-UGT) decideixen abandonar les mobilitzacions (recordem que després d'haver fet 2 jornades de vaga conjuntes i valorades positivament, l'última vaga només va ser convocada per CGT, que la COS vàrem donar suport).
Segons sembla, a CCOO i UGT no els importen les persones que treballem en el sector. Aquestes organitzacions quasi patronals que es fan dir sindicats, actuen en benefici de la patronal. Ens presenten un preacord per un conveni que implica una pujada del sou lligat a l'IPC pel 2015 de 0 euros, una pujada de sou lligada a l'IPC pel 2016 de 0 euros, suposa que els treballadors d'aquest sector hàgim de carregar-nos el cost de la vida de cada any. També pel 2018 i 2019 la pujada serà d'un 0.5%. La firma d'aquest nou conveni ens porta una pujada salarial ínfima que suposa una pèrdua de poder adquisitiu. No només s'han estalviat pagar el 5% que havíem perdut des del 2012 sinó que a sobre els hi ha sortit ´de gratis' els 2 anys que han estat endarrerint la negociació d'aquest conveni. Un conveni de "continuïtat" que no soluciona els problemes reals de les treballadores del sector.
No hi ha cap dubte, CCOO i UGT són uns venuts. No cal dir que es tracta de sindicats subvencionats, algunes d'aquestes persones cobren sobresous i alguns d'ells cobren de 2 empreses de telemàrqueting sense deixar-se veure en cap… En comptes de carregar contra una patronal que centra el seu negoci en l'explotació, ens serveix per confirmar que són part del problema. Aquesta negociació l'han tancat sense tenir-nos en compte, amb traïció a la resta de sindicats i sense parlar directament amb la gent a qui afecta aquest conveni, les treballadores. Volem deixar ben clar que no ens representen.
Des de la COS volem agrair a totes les companyes que en algun moment han deixat el seu lloc de treball per fer evident el descontentament i per mostrar que aquesta situació ens podia evocar al precipici, que necessitàvem un nou conveni. Durant aquest temps hem donat suport a les vagues i no hem deixat mai de lluitar per fer pressió a la patronal. Gràcies! Hem parlat amb entitats, hem exposat el cas a la premsa i hem seguit treballant per fer possible un canvi, el canvi en un sector precari. Però això no ha estat res, hi ha molta gent mobilitzant-se i lluitant per aconseguir millores, farem costat a tots aquests moviments. Nosaltres seguim i seguirem treballant per donar a conèixer la situació que patim dia a dia. No defallirem. La lluita continua!
Sectorial de telemàrqueting de la COS