El transport públic de Barcelona viu una situació complicada des de fa anys per culpa de les decisions que han pres, en el passat i en el present, els dirigents polítics de CiU i PSC a l’Ajuntament i a la Direcció de TMB.
Decisions com el malbaratament dels recursos públics, les retallades en el servei de Bus i Metro, l’augment sistemàtic de les tarifes i la precarització en les condicions laborals-salarials, juntament amb la repressió contra els sindicats que han denunciat tot això, han anat generant un futur pitjor tant pels mateixos treballadors i treballadores de TMB com pels usuaris i usuàries del transport públic.
Des de fa vuit setmanes milers de persones que utilitzen el transport públic protesten contra el desmesurat preu de les tarifes (stoppujadestransport.blogspot.com). Han informat de les seves reivindicacions a les diferents poblacions, han presentat propostes i han realitzat aturades del metro, els ferrocarrils i el tren. Malgrat tot això, Santiago Vila, Conseller de territori i sostenibilitat i Xavier Trias, President de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), no s’han immutat i es neguen a tornar els preus de l’any 2013.
Poc sorprenentment, el Comitè d’empresa no ha mogut ni un sol dit pels nostres usuaris i usuàries que cada vegada veuen més difícil poder pagar el transport públic i estan mobilitzant-se. Als sindicalistes professionals els importa molt poc el futur de l’empresa i el futur del transport públic. No és una casualitat, segueixen les ordres de la Direcció.
Des de la COS no només hem mostrat el nostre suport a les diferents mobilitzacions, sinó que hem denunciat constantment com es malbarata el diner públic i, fins i tot, hem presentat, juntament amb la Candidatura d’Unitat Popular de Barcelona (CUP), una querella criminal contra el President i el Vicepresident de TMB per malversació de fons públics i per l’opacitat en els sous i pensions de l’equip directiu fora de conveni.
Alhora, també hem estat denunciant la retallada del servei d’autobusos que s’està donant de manera oberta i de manera amagada.
Entenem que un servei d’autobusos que s’empitjora i, a la vegada, s’incrementa el seu preu és un servei que no es defensa per la Direcció de TMB. Tot el contrari, el que es busca és perdre usuaris i usuàries per poder tenir una excusa per privatitzar-lo o exigir encara més retallades laborals-salarials als treballadors i treballadores en el proper conveni.
Qualsevol d’aquestes dues sortides són bones per a la Direcció i nefastes per els treballadors i treballadores.
Garantia Temps de Presència
A l’igual que va passar amb els danys i perjudicis de la sentència de l’entrepà, aquest cop tots els sindicats del Comitè d’empresa han aprofitat la denuncia formulada per Bescanvi Sindical i la COS per posar-se a parir entre ells i alguns per posar-nos de volta i mitja als denunciants, però cap d’ells ha decidit denunciar per a que els seus afiliats i afiliades puguin beneficiar-se si finalment la sentencia surt favorable.
No es gens casual que tots els sindicats del Comitè d’empresa hagin actuat d’aquesta manera. Han tret la conclusió de que si finalment guanyem, la Direcció ja li pagarà a tothom.
Tal com vam pronosticar, el pagament dels danys i perjudicis de l’entrepà a tothom que no havia denunciat (per cobrir les vergonyes dels sindicalistes de CCOO, UGT i SIT) ha acabat d’enfonsar encara més el sindicalisme que planta cara, deixant cada cop la porta més oberta per a que la Direcció tregui la tisora sense cap por d’una resposta de la plantilla.
Ningú no hauria d’oblidar que les condicions laborals que tenim ens han costat anys de mobilitzacions, de vagues i d’assemblees. No ens han regalat res.
De fet, si tenim el que tenim com a marc laboral es deu, bàsicament, a la mobilització que la plantilla ha realitzat, malgrat els intents sempre de CCOO, UGT i SIT d’acceptar qualsevol acord que la Direcció els hi plantejava, per nefast que fos. Ells li diuen negociar, nosaltres li diem fer-li el joc a la Direcció en contra dels interessos de la plantilla.
Els 13 caps de setmana, les pujades salarials, els 2 dies, la paga extra de Nadal, etc. Tot, ho tenim o ho hem mantingut gràcies a la mobilització. Les empreses que han acceptat no lluitar han acabat rebaixant totalment les seves condicions laborals, pactant ERO’s o baixant la persiana. Rendir-se és acceptar perdre ho tot.
L’acomiadament d’un treballador i el cessament de l’alta Direcció
Des del passat juny de 2013 la plantilla d’autobusos coneixem que la Direcció de TMB va acomiadar a un conductor que es va defensar d’una agressió d’un passatger. Aquest conductor, avui en dia, no ha sigut jutjat per res. La Direcció va decidir unilateralment acomiadar-lo sense esperar cap judici. A algú li pot semblar just aquesta manera d’actuar?
Recordem que l’últim treballador acomiadat, Andreu de Cabo, va haver de ser readmès, després d’un any d’estar al carrer, per acomiadament nul, ja que havia sigut despatxat per la Direcció com a repressió sindical. La sentència a dia d’avui és ferma.
Els sindicalistes del Pentàgon (CCOO, CGT, PSA, UGT i SIT) s’han oblidat del company acomiadat. A l’igual que CCOO, UGT i SIT van fer amb Andreu de Cabo. La Direcció amb els seus acòlits han anat estenent, com van fer amb Andreu, tot de mentides, tot de rumors contra Bonilla. Han embrutant el seu nom. A l’igual que farien amb tu si fossis l’acomiadat. I amb això, han aconseguit que molts treballadors mirin a un altre costat, oblidant a un company, deixant-lo tirat a l’estacada.
Usuaris i treballadors podem anar junts
Tenint en compte el context de mobilització contra l’augment de les tarifes, des de la COS entenem que hem de portar la problemàtica interna de l’empresa i unir-la a la gent de fora de l’empresa que s’està mobilitzant en defensa del transport públic i que, en altres ocasions, ens va donar un cop de mà en les mobilitzacions pels 2 dies, contra l’acomiadament d’Andreu de Cabo i per la defensa de la paga extra de Nadal.
L’acomiadament de Bonilla és un dels motius pels quals la COS convoquem el pròxim dia 24 de febrer de 6:30h a 10:30h. Rebutgem aquest acomiadament.
L’altre motiu és el cessament de l’alta Direcció de l’empresa per les retallades de serveis i per les il·legalitats realitzades en àmbits laborals i sindicals. És inacceptable que la Direcció de l’empresa incompleixi constantment les lleis i cap responsable doni la cara, ni es depurin responsabilitats. Tenen una impunitat total, ja que tot el que es sentència en contra de la Direcció es paga amb diner públic.
La COS ha decidit que al Comitè de vaga d’aquesta aturada de 4 hores només posem al company Andreu de Cabo com a símbol d’un treballador acomiadat i readmès per sentencia judicial que representa al sindicat que convoca vaga per la readmissió d’un treballador acomiadat.
Des de la COS informem que la convocatòria de vaga fa que tothom que vulgui sumar-s’hi ho podrà fer amb tota legalitat. És possible que, donat que cap sindicat del Comitè d’empresa convoca, la Direcció no demani serveis mínims. És la seva manera de dir que està segura que a la plantilla no us importa gens ni mica ni un company acomiadat, ni que faci el que vulgui amb els drets laborals de la plantilla. Van així de sobrats…
Fem una crida a tots els treballadors i treballadores d’autobusos de TMB a secundar la vaga convocada i donar-li una lliçó a la Direcció i als sindicalistes professionals.
A més a més, convoquem a assistir a les diferents mobilitzacions que el moviment STOP PUJADES TRANSPORT realitzin aquell dia.
Treballadors i treballadores i usuaris i usuàries tenim un mateix objectiu comú: Defensar un Transport Públic de qualitat i per a tothom, amb drets laborals i sense repressió sindical.
Nosaltres decidim plantar cara.
Secció sindical de la COS a autobusos de TMB
http://costb.wordpress.com / @cos_tb / https://www.facebook.com/COSTB