Des de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) del Barcelonès volem transmetre el nostre posicionament davant el conflicte de classe a TMB i l’atac al dret de vaga pels governs de la Generalitat de la Comunitat Autònoma de Catalunya i de l’Ajuntament de Barcelona.
La situació de precarietat creixent a les empreses de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha arribat a uns nivells extrems. Els treballadors/es porten patint una congelació salarial durant els darrers 4 anys i sembla que la intenció de la Direcció és que aquesta congelació continuï.
La precarietat en la contractació no para de créixer, amb una part de la plantilla cada cop més important que té uns contractes amb parcialitats i temporalitats vergonyoses i inadmissibles. Pel que fa als horaris de feina, la situació és similar; amb horaris que fan impossible conciliar la mateixa vida familiar, personal i laboral, i dificulta exercir la coresponsabilitat en l’assumpció de tasques domèstiques i de cures. A més a més, hi hem de sumar sancions desproporcionades i repressió sindical cap a aquells treballadors i treballadores més combatius i combatives.
Pel que fa al servei que es dóna als usuaris del transport públic, els treballadors i treballadores de TMB afirmem que no és l’adequat. Segons els usuaris i usuàries tampoc. Un servei insegur i brut. Un servei cada dia més deficient a causa de les pitjors condicions laborals de la plantilla i a les retallades de personal. Un servei que progressivament està essent privatitzat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), com sempre, per a interessos privatius d’uns en perjudici dels interessos col·lectius.
Tot això succeeix a una empresa pública que es finança amb diners públics dels municipis que conformen l’AMB, principalment de l’Ajuntament de Barcelona, i que a més, és repagat pels usuaris i usuàries amb la compra del bitllet. Un bitllet que té uns preus abusius, que són desorbitats per a la classe treballadora, més encara amb la situació de crisi-estafa capitalista actual, i que estan molt lluny d’ésser uns preus populars. Mentre es retalla el servei i es privatitzen estacions de Metro i línies d’Autobús i s’apuja el de preu del bitllet a la classe treballadora, les dues empreses de l’AMB compten amb persones de la Direcció fora d’aplicació del conveni col·lectiu, amb uns sous opacs, desorbitats i injustificats. Els diners públics per a qui i per a què?
Així doncs, arribem a la situació actual. Una situació propiciada per la mateixa Direcció i per les màximes responsables polítiques: el govern de Barcelona En Comú, l’Alcaldessa Ada Colau i la regidora de Mobilitat Mercedes Vidal. Ens trobem amb un govern “del canvi” de paraula, amb molt bones intencions de cara als mitjans de comunicació, però que a l’hora de la veritat no ha volgut negociar amb els treballadors/es que cada dia mouen la ciutat fins als últims dies abans de l’inici de la vaga al·legant que la partida pressupostaria no dóna per més, mentre la direcció s’ha apujat el sou un 14% els últims anys, oferint propostes infames a última hora per salvar els mobles davant de l’opinió pública.
Per si això no fos ja suficient motiu per a convocar aturades de servei i vagues, Barcelona En Comú s’ha dedicat a atacar als treballadors/es en lluita, utilitzant fal·làcies i fent públics els sous dels treballadors/es amb intenció de desacreditar públicament la seva lluita. Els treballadors/es han respòs publicant els sous dels Directius i del personal fora de conveni. No cal dir més al respecte. Amb una argumentació clarament antiobrera i amb un comportament repugnantment classista el govern d’Ada Colau i Mercedes Vidal s’ha declarat obertament enemic de la classe treballadora de Barcelona. Ahir a la tarda també vàrem saber que la Generalitat de Catalunya ha sortit en defensa dels interessos del capital apujant els serveis mínims per la jornada de vaga d’avui a límits que en vulneren el seu exercici, i que estudiarem com combatre, jurídicament i sindicalment.
D’aquesta manera, així és com el govern Colau aplana el camí a la patronal, al MWC i similars, a la precarietat i a l’explotació de la nostra classe. I la resposta no s’ha fet esperar. Ahir Foment del Treball recollia l’esperit de les manifestacions de Barcelona En Comú i proposava “regular” el dret de vaga per limitar-ne el seu exercici. El dret de vaga és qüestió de classe, els treballadors i treballadores de TMB són exemple d’organització i lluita.
Per tant, les nostres seccions sindicals a Metro i a Autobusos de TMB actuaran amb la contundència necessària per plantar cara a un govern de perfil marcadament antiobrer. Així mateix, des de la COS Barcelonès donem ple suport a les nostres seccions sindicals i a tots els treballadors i treballadores de Metro i d’Autobusos en lluita, a aquells i aquelles que dignifiquen a tota la classe treballadora.
Secció Sindical de la COS a Autobusos de TMB
Secció Sindical de la COS a Metro de TMB
Assemblea de la COS al Barcelonès